wir gehörten hierher ... tu smo bili doma ...
Über die jüdische familie scharfberg in eisenkappel
o judovski druŽini Scharfberg v Železni Kapli
Eine Ausstellung von Werner Koroschitz & Lisa Rettl
in zusammenarbeit mit dem Slowenischen Kulturverein/Slovensko Prosvetno DruŠtvo Zarja

ausstellungsEröffnung odprtje razstave: 22. 10. 2008 | 19.00 Uhr
aula der alpen-adria-universität klagenfurt/celovec
öffnungszeiten razstava je na ogled: 23. 10.–14. 11. 2008 | 9.00–18.00 uhr


Joseph
Scharfberg
[*12. 01. 1904]

 

»Was sie uns angetan haben, war furchtbar, aber dass sie uns die Heimat genommen haben, …und sie haben uns die Heimat genommen, das ist nicht zu verzeihen. Ich war so Österreicherin like you, or you, or you, … dass ich Jüdin daneben war, okay, das war meine Religion. I am right, aber wir gehörten hierher… und mit Recht! Ich bin dort geboren, ich habe das Land geliebt, es war genauso meine Heimat, wie es die Heimat von jemand anderem ist. Die Heimat genommen, Leben ist aus, finito. Dass man weiterlebt, das ist schrecklich. Ich habe dasselbe Recht zu Klagenfurt gehabt, wie everybody else. Ich habe es geliebt, so wie jeder andere, es war meine Heimat.«
(Regina Spierer, Schwägerin von Marianne Scharfberg, New York, 2007)

  »Kar so nam storili, je bilo strašno, da pa so nam vzeli domovino, ... in vzeli so nam domovino, to ni opravičljivo. Prav tako sem bila Avstrijka kot ti, ali ti, ali ti, ... da sem bila poleg tega še Judinja, ja, to je bila moja veroizpoved. Tako je, tu smo bili vendar doma ... in z vso pravico! Tam sem se rodila, ljubila sem deželo, bila je tudi moja domovina, kakor je bila domovina koga drugega. Brez domovine, konec življenja, finito. Da živiš naprej, to je grozljivo. Enako pravico do Celovca sem imela kot vsak drug. Ljubila sem ga, kot vsak drug, bil je moja domovina.«
(Regina Spierer, svakinja Marianne Scharfberg, New York, 2007)


Marianne
Scharfberg
(geb. Spierer)
[*23. 07. 1904]

 

Presse-Fotos
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  Mit dem Einmarsch der deutschen Truppen am 12. März 1938 wurde Österreich ein Teil der deutschen »Kampf- und Schicksalsgemeinschaft«. Unter tatkräftiger Mithilfe der österreichischen Nationalsozialisten wurde die nunmehrige Ostmark dem Deutschen Reich einverleibt. Bereits am Vorabend zum 12. März organisierten heimische Naziverbände in ganz Österreich Massenaufmärsche. Wenige Stunden nachdem die ersten Informationen über die bevorstehende Invasion deutscher Truppen bekannt geworden waren, rissen regionale NSDAP-Leitungen die Macht an sich. Auch in Eisenkappel erfolgte der »Anschluss« durch lokale Parteimitglieder, die in johlendem Taumel mit ihren Hakenkreuzsymbolen umgehend das Ortsbild beherrschten. Zu den ersten Eisenkappler Opfern des NS-Regimes gehörte die hier ansässige jüdische Kaufmannsfamilie Scharfberg. Der organisierten und spontanen Gewalt, die sich österreichweit noch am Tag des »Anschlusses« gegen die jüdische Bevölkerung richtete, fielen in Kärnten im weiteren Verlauf insbesondere die Kärntner SlowenInnen zum Opfer. Unmittelbar nach der NS-Machtübernahme hatte dies die jüdische Geschäftsfrau Marianne Scharfberg prophezeit: Dass zuerst »die Juden und danach die Slowenen dran« seien.

Die Erinnerungskultur im heutigen Bad Eisenkappel ist geprägt vom Nationalitätenkonflikt, dessen Spuren vom ausgehenden 19. Jahrhundert bis in die Gegenwart sichtbar sind. Am örtlichen Friedhof fi nden sich Abwehrkämpfer-, Partisanen-, »Verschleppten«-, Soldaten- und faschistische Ustaschadenkmäler, am Hauptplatz erinnert eine Gedenktafel an die Kärntner Volksabstimmung von 1920 und an der Kirche soll ein Kreuz mit den darunter stehenden Jahreszahlen 1939–1945 der Opfer des Zweiten Weltkrieges gedenken. Dabei reduziert die angegebene Zeitepoche 1939–1945 die Opfer ausschließlich auf soldatische Tote der Deutschen Wehrmacht, so, als hätte es keinen deutschen Angriff s- und Vernichtungskrieg, keinen Völkermord gegeben, der gerade in Bad Eisenkappel off ene Wunden hinterließ. Das kirchliche Erinnerungssymbol übernimmt damit letztendlich eine Sichtweise, die seit 1945 die Fragen nach Ursachen und Zusammenhängen von Nationalsozialismus, Krieg und Völkermord verstellt.

Unmittelbar nach der Machtübernahme der NationalsozialistInnen wurde die Familie Scharfberg ihres Geschäftes beraubt, das sich ein »verdienter« NSDAP-Parteigänger aus Klagenfurt aneignete. Sie selbst konnte sich retten, indem ihr die Flucht nach Palästina gelang, wo sie völlig mittellos mit dem Aufbau einer neuen Existenz zu kämpfen hatte.

Inmitten des deutsch-slowenischen Nationalitätenkonfliktes nach 1945 verschwand die Erinnerung an die jüdische Familie Scharfberg aus dem öffentlichen Gedächtnis und bezeichnender Weise findet sich heute keine Gedenktafel im Ort, die an die Präsenz wie auch an die Vertreibung dieser Eisenkappler Familie erinnert. Die Scharfbergs wurden, wie viele andere jüdische Familien, gewaltsam unter Mithilfe lokaler NSDAP-Mitglieder und SympathisantInnen aus einem Land vertrieben, das ihnen zur Heimat geworden war.

[Werner Koroschitz und Lisa Rettl]
 

S prihodom nemške vojske 12. marca 1938 je Avstrija postala del nemške »skupnosti borbe in usode«. Z dejavno pomočjo avstrijskih nacistov so takratno »Ostmarko« vključili v nemški rajh. Že na predvečer 12. marca so domača nacistična združenja po vsej Avstriji organizirala masovne shode. Le nekaj ur po prvih informacijah o bližajoči se invaziji nemške vojske so oblast prevzela regionalna vodstva NSDAP. Tudi v Železni Kapli so »anšlus« izvedli lokalni člani stranke, ki so pijani o navdušenja zunanjo podobo kraja takoj zaznamovali s svojimi simboli in kljukastimi križi. Med prvimi žrtvami nacističnega režima je bila kapelska judovska trgovska družina Scharfberg. Naslednje žrtve organiziranega in spontanega nasilja, ki je po vsej Avstriji že na dan »anšlusa« divjal proti judovskemu prebivalstvu, so bili na Koroškem predvsem koroški Slovenci. Kmalu po nacističnem prevzemu oblasti je judovska trgovka Marianne Scharfberg napovedala, da bodo »najprej na vrsti Judje, nato pa Slovenci«.

Kulturo spominjanja v današnji Železni Kapli določa nacionalni konflikt, katerega sledovi segajo na konec 19. stoletja. Na vaškem pokopališču stojijo spomeniki brambovcem, partizanom, odvedenim, vojakom in fašističnim ustašem, na koroški plebiscit iz leta 1920 pa spominja spominska plošča na Glavnem trgu. Križ na cerkvi z letnicama 1939–1945 naj bi spominjal na žrtve druge svetovne vojne. Časovno obdobje 1939–1945 omejuje žrtve zgolj na mrtve vojake nemškega wehrmachta, kot da bi ne bilo nemške napadalne in uničevalne vojne ter genocida, ki sta v Železni Kapli pustila nezaceljene rane. Tako cerkveni spominski simbol zagovarja stališče, ki od leta 1945 zamegljuje vprašanja o vzrokih nacizma in njegovi povezanosti z vojno in genocidom. Takoj po nacističnem prevzemu oblasti so družino Scharfberg oropali, njihove trgovine pa se je polastil »zaslužen« nacist iz Celovca. Življenja so si rešili z begom v Palestino, kjer so si povsem obubožani morali zgraditi novo eksistenco. V nacionalnem konfl iktu med Slovenci in Nemci po letu 1945 je judovska družina Scharfberg izginila iz javnega spomina. V kraju nobena spominska plošča ne spominja na njeno navzočnost in izgon. Scharfbergovo družino so nasilno izgnali – kot mnogo drugih judovskih družin s pomočjo lokalnih nacistov in njihovih simpatizerjev – iz države, ki je bila njihova domovina.

[Werner Koroschitz in Lisa Rettl, prevod: Vida Obid]